close
آخرین مطالب
  • هاست وردپرس تحویل آنی
  • فود کده
  • دانلود پایان نامه، پروژه، مقاله، مبانی نظری
    تحقیق نهضت حسینی انقلاب خمینی تحقیق نهضت حسینی انقلاب خمینی مشاهده پست مشابه : جوک امروز 2 مرداد
    شنبه 9 مرداد 1395

    سلام هموطن! خوش آمدید ما آسان ترین مسیر را برای شما فراهم آورده ایم تا فایل مورد نظرتان به راحتی دانلود کنید.
    برای توضیحات فایل روی لینک عنوان فایل

    و جهت دانلودبر روی دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش با موضوع راهبردهای مقابله ای ( فصل دوم پایان نامه ) کلیک کنید

    تحقیق نهضت حسینی انقلاب خمینی

    فهرست مطالب:

    چکیده

    مقدمه

    رهبری

    اسلام

    مردم

    منابع

    ........................................................................................

    بخشهایی از متن:

    مقدمه:

    اگر چه تأثیرگذاری عاشورا بر انقلاب اسلامی و تداوم آن، از نظر نگارنده مسلّم و بدیهی است، به همین دلیل، آن را به عنوان مفروض برگزیده است، اما به جهت آن كه بر خوانندگان نیز این قطع و یقین حاصل شود، دو دلیل در اثبات آن اقامه می‏كنیم:
    دلیل اوّل: امام خمینی(ره) به شكل‏های مختلف بر چنین تأثیری اشاره كرده‏اند.

    به‏ عنوان‏ مثال:«حجت ما برای این مبارزه‏ای كه بین مسلمین و...این دستگاه فاسد است، حجت ما در جواز و لزوم این عمل...عمل سیدالشهدا (ع) است...حجت‏مان براین است كه اگر چنانچه این مبارزه را ادامه بدهیم و صدهزار از ما كشته بشود برای رفع ظلم...برای این‏كه دست آنها را از این مملكت اسلامی كوتاه كنیم، ارزش دارد. حجت‏مان هم كار حضرت امیر(ع)، و سیدالشهداست.»[1]

    گمان نكنید كه اگر این مجالس عزا نبود و اگر این دستجات سینه‏زنی و نوحه‏سرایی نبود، 15 خرداد پیش می‏آمد[2]... تمام این وحدت كلمه‏ای كه مبدأ پیروزی ما شد، برای خاطر این مجالس عزا و این مجالس سوگواری و این مجالس تبلیغ و ترویج اسلام شد... اگر قیام سیدالشهدا سلام الله علیه نبود، امروز هم ما نمی‏توانستیم پیروز شویم.[3]
    ... انقلاب‏اسلامی ایران پرتوی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است.[4]
    ... كربلا را زنده نگه دارید و نام مبارك حضرت سیدالشهدا را زنده نگه دارید كه با زنده بودن او اسلام زنده نگه داشته می‏شود.[5]
    دلیل دوم: بیشتر منابعی كه زمینه‏های زایش عاشورا و انقلاب‏اسلامی را كاویده‏اند، به مشتركات فراوان این دو اشاره دارند، از جمله:
    الف.در باره عاشورا، برخی نوشته‏اند:
    فرهنگ و تعالیم عاشورا دارای زمینه‏ هایی است كه نمونه‏هایی از آن عبارتند از: 1. فرهنگ شهادت، 2. فرهنگ مبارزه مستمر حق با باطل، 3. فرهنگ طاغوت ستیزی و طاغوت زدایی، 4.اصل پیروی از رضای خدا و مصالح مسلمین، 5. فرهنگ پیشگیری از جرم و فساد قبل از وقوع آن، 6. فرهنگ نظارت عمومی و امر به معروف و نهی از منكر.[6]
    ب.دیدگاه امام خمینی(ره) در باره انگیزه‏های قیام امام‏حسین(ع) عبارت است:1. عمل به تكلیف الهی 2. تشكیل حكومت اسلامی 3. نشر اسلام و بقای آن 4. امر به معروف و نهی از منكر 5. نجات اسلام از خطر تحریف 6. اصلاح امت و جامعه اسلامی 7. ظلم ستیزی و عدالت‏خواهی[7].
    ج. درباره انقلاب‏اسلامی.برخی عوامل پیدایش انقلاب‏اسلامی را به این شرح توضیح داده‏اند: 1.مذهب2. سلطه بیگانگان 3. رهبری حضرت امام خمینی(ره) 4. شعار جدایی دین از سیاست 5 .اسلام زدایی نظام حاكم 6. بیگانه بودن نظام حاكم با مردم 7. تحقیر شخصیت انسانی مردم8. وحدت و یكپارچگی ملت.[8]

    ...

    اسلام:

    دین اسلام و مذهب تشیع از عوامل انقلاب حسینی(ع) و انقلاب خمینی(ره) بودند. اسلامی كه امام‏حسین(ع) و امام‏خمینی(ره) منادی آن بودند، با اسلام اموی، زبیری و امریكایی تفاوت داشت. اسلام بنی‏امیه و اسلام عبدالله بن زبیر و اسلام آمریكایی، هیچ‏گاه
    قادر به انقلاب و جاودانه شدن نبوده‏اند. باید اثبات كرد اسلامِ امام‏حسین و امام‏خمینی یكسان و با اسلام دیگران متفاوت بود:
    «حركت امام نه تنها موج جدید بازگشت به اسلام را كه در میان اقشار تحصیل كرده و دانشجویی پا گرفته بود، در ابعاد گسترده‏ای تقویت نمود، بلكه در رابطه مذهب و سیاست و مذهب و حكومت داران تغییرات تاریخی پدید آورد[39] ...[ایشان‏] در ظرف دو دهه توانستند
    چهره نوینی از اسلام بسازند. چهره‏ای مترقی، انقلابی، مبارز. چهره‏ای كه از خود هم‏حكومت و سیاست داشت و هم اقتصاد و آیین كشورداری. اسلامی كه به خفقان، دیكتاتوری و استبداد پایان می‏داد و به جای آن آزادی، حرمت اندیشه و تأمین حقوق اجتماعی انسان‏ها را جایگزین می‏ساخت. اسلامی كه به نفوذ ابرقدرت‏ها در ایران پایان می‏داد و به جای آن ایرانی مستقل و متكی به خود می‏ساخت. اسلامی كه فساد مالی و حكومتی رژیم را از بین می‏برد و به جای آن نظام امین و مردمی با كارگزارانی صدیق و مؤمن بر پا می‏نمود. در یك كلام، این اسلام احیا شده همه آن چیزی بود كه رژیم شاه نبود و همه آن چیزهایی را پدید می‏آورد كه رژیم شاه نخواسته یا نتوانسته بود پدید بیاورد. با چنین تصویری بود كه اسلام توانسته بود بر قلوب طیف گسترده‏ای از اقشار و طبقات مختلف جامعه ایران [تأثیر بگذارد]...با چنین تصویری از...اسلام توانست میلیون‏ها نفر را در اعتراض و مخالفت با رژیم شاه به حركت درآورد.»[40] امام‏حسین(ع) در نامه‏ای به مردم بصره می‏نویسد:«شما را به كتاب خدا و سنت پیامبر دعوت می‏كنم، زیرا در شرایطی قرار گرفته‏ایم كه دیگر سنت پیامبر از میان رفته و جای آن بدعت قرار گرفته است.[41]»
    نیز در جای دیگر فرمود:
    «من برای تفریح و تفرج و استكبار و خود بزرگ‏بینی، نیز برای فساد و خرابی و ظلم و ستم و بیدادگری قیام نكردم، بلكه خروج من برای اصلاح امت جدم محمد صلی الله علیه و آله است. می‏خواهم امر به معروف و نهی از منكر نمایم و به سیره و سنت جدم و آیین و روش پدرم علی بن ابی طالب علیه السلام رفتار كنم.»[42]

    ...


    امام‏خمینی(ره) با الگوگیری و درك اهمیت نقش مردم در هر حركت انقلابی و اجتماعی، به آگاهی بخشیدن در یك دوره پانزده ساله(1342 تا 1357) پرداخت؛ فرصتی كه امام‏حسین(ع) به آن دست نیافت. البته اگر هم دست می‏یافت، شاید مردم پس از آگاهی از سفاكی و جنایات یزید، باز به یاری امام(ع) نمی‏آمدند، زیرا تفاوت‏های زیادی بین مردم ایران و مردم آن دوره عراق وجود دارد. امام‏خمینی بر این نكته تأكید دارد:
    «من با جرأت مدعی هستم كه ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر، بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله صلی الله علیه و آله و كوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن علی صلوات الله و سلامه علیهما می‏باشند.»[80]
    شركت گسترده و نقش مردم در پیروزی انقلاب اسلامی انكارناپذیر است. امام‏خمینی در این باب سخنی دارد:
    «انقلاب‏اسلامی كه دستاورد میلیون‏ها انسان ارزشمند و هزاران شهید جاوید[است‏]... اگر نبود دست توانای خداوند، امكان نداشت یك جمعیت سی و شش میلیونی با آن تبلیغات ضد اسلامی...ممكن نبود این ملت با این وضعیت، یكپارچه قیام كنند و در سرتاسر كشور با ایده واحد و فریاد الله‏اكبر و فداكاری‏های حیرت آور و معجزه آسا تمام قدرت‏های داخل و خارج را كنار زده و خود مقدرات كشور را به دست گیرد.»[81]
    اما نكته جالب در این روند پیوند و الگوگیری مردم از عاشورای حسینی(ع) و حركت از مساجد و تكایا است. به چند نمونه دراین باره توجه كنید:«تظاهرات 250 تا 400هزار نفری باتوجه به جمعیت 1/5 میلیونی تهران در روز عاشورای 1383ق./ 13خرداد 1342ش. از مسجد حاج ابوالفتح در میدان قیام (میدان شاه) آغاز و به مسجد امام (مسجد شاه) ختم شد.[82]»
    «سخنرانی معروف امام(ره) در عصر عاشورای 1383ق./ 13خرداد 1342 در مدرسه فیضیه آغاز شد كه منجر به دستگیری و بازداشت و زندانی شدن امام(ره) گردید و در اعتراض به دستگیری امام، حركت‏های مردمی در مساجد شهرهای مختلف شكل گرفت.»[83]
    «راهپیمایی دوازدهم محرم 1384ق./ 1343ش. از مسجد امام آغاز گردید. این راهپیمایی برای بزرگداشت پانزده خرداد صورت گرفت كه امام(ره) آن را ایام الله نامیده بود. سربازان رژیم شاه نیز به سركوب آن پرداختند.»[84]
    «در سالگرد قیام مردم و كشتار آنان توسط رژیم پهلوی، صدها نفر از طلاب و روحانیونقم در مدرسه فیضیه در پانزده خرداد 1354ش. اقدام به تجمع، سخنرانی و تظاهرات كردند.نیروهای امنیتی و انتظامی با طلاب درگیر، تعدادی را زخمی، تعدادی را زندانی، تبعید یا به سربازی فرستادند.»[85]
    «داریوش همایون می‏گوید: پس از مرگ پسر [آیة الله‏]خمینی، آن مجلس یادبودی كه برایش در مسجد ارگ برگزار كردند، نقطه تجمعی شد برای همه قشرهای پیشرو و لیبرال و آزادی خواه و جبهه ملی و چپ، هر چه كه بود، غیر از نظام حكومتی، چهره‏های برجسته‏اش آنجا ظاهر شدند. پیدا بود كه رهبری مذهبی توانسته است كه همه این‏ها را جمع بكند و بسیج‏ بكند.»[86]

    خرید و دانلود آنی فایل

    به اشتراک بگذارید

    تحقیق نهضت حسینی انقلاب خمینی

    تحقیق نهضت حسینی انقلاب خمینی

    دانلود تحقیق نهضت حسینی انقلاب خمینی


    مشاهده پست مشابه : جوک امروز 2 مرداد